כפתור הקפץ למעלה
beginner's explanation

04 / הסבר למקצוע מנהל רשתות

EXPLANATION OF THE IT ADMINISTRATOR PROFESSION

כבר הסברנו בדפים הקודמים בתפריט "הסבר למתחיל" שמתחילים ללמוד בקומה הראשונה. כבר הסברנו ונזכיר שוב כי תכנית הלימודים בקומה הראשונה נקראת: "SOC ANALYST, יסודות הסייבר ומנהלי רשתות". בחלקים הקשורים לניהול רשתות, נלמדים בה הנושאים הבאים:

  1. ניהול שרתי Microsoft.
  2. ניהול רשתות תקשורת מחשבים.
  3. שימוש במערכות Linux.
  4. יסודות הסייבר ומערכות Firewall.
  5. שפת Python

מדוע נקראת התכנית של הקומה הראשונה "SOC ANALYST, יסודות הסייבר ומנהלי רשתות"?

"יסודות הסייבר" – כי זו רשימה התחומים בהם על העולה לקומה השנייה לשלוט (קומת מקצועות הסייבר).

"מנהלי רשתות" – כי שני התחומים הראשונים – מהווים למעשה מקצוע בפני עצמו, חשוב ואחראי: מנהל רשתות.

כאן, נסביר על ניהול רשתות תקשורת ועל מהות מקצוע מנהל רשתות.

לכל תוכניות לימודי סייבר למתחילים

 

הידעת? על לימודי מקצוע מנהל רשתות / מנהל רשת מחשוב

  1. עיקר וטפל – יש להבדיל בין קורס המהווה אמצעי לבין מקצוע המהווה מטרה, ובין תעודה/הסמכה המהווה הוכחה חלקית. ראשית – יש להבין את מהות המקצוע, ואז– לבחור נתיב לימודים המוביל אליו.
  2. לפני שתמונה כמנהל רשת, תהיה עוזר מנהל רשת, וקודם לכן – יתכן שתתחיל כתומך טכני בכיר.
  3. בהמשך הקריירה – תוכל ללמוד אחד מארבעת מקצועות הליבה באבטחת מידע: את מקצוע מיישם אבטחת מידע, ארכיטקט/יועץ אבטחת מידע או מומחה תקיפה.
  4. כ- 50% מזמנו של מנהל רשתות מוקדש למסך, ו-50% נוספים למגע עם בני אנוש. תוכניתן, לשם השוואה, מקדיש כ-80% מזמנו למסך.
  5. מנהל רשת מחשוב הוא אחד המקצועות הנושאים באחריות גבוהה בארגון: הישרדות המחשוב והתקשורת הארגונית.
  6. מנהל רשתות נדרש בעיקר לקשרי אנוש טובים, לנטייה טכנית קלה, ולאחריות אישית.
  7. לא קיימים לימודים אקדמיים ייעודיים למקצוע מנהל רשתות.
  8. בלימודי מקצוע מנהל רשתות נלמדים שני הממדים: סיסטם ותקשורת. לא לומדים תכנות או פיתוח קוד.
  9. המקצוע מנהל רשתות בעברית הוא שיבוש למונח באנגלית: Windows System & Network Administrator. להבדיל ממקצוע Linux System & Network Administrator.
  10. לימודי ניהול רשתות תקשורת אינם נמצאים תחת פיקוח רגולטורי של מדינת ישראל. איש, הטוב בעיניו יעשה ועליך לבחור בתבונה מכללה ראויה, אשר ציבור המעסיקים מכיר בה.
  11. הפרמטרים הקובעים לקבלת החלטה מבחינתך הם: סוג המוסד ואיכותו, רמת המרצה/מתרגל, רמת התלמידים המתקבלים, רמת הספרות, רמת מעבדת המחשבים, הכנה לתעודות ולהסמכות. זכור כי המעסיקים כבר מכירים את המוסדות שאותם אתה מנסה להכיר כעת.
  12. לימודי רשתות נמשכים בין 160 שעות ל-400 שעות, הכל על-פי השיקול המסחרי של המכללות השונות ורמת אוכלוסיית הכיתה. הקורס ארוך? האוכלוסיה ירודה.
  13. בתום לימודיך דאג שיהיו ברשותך תעודה מטעם המוסד בו למדת ותעודה מטעם גוף מקצועי בלתי תלוי.

הידעת? על העיסוק במקצוע בישראל

  1. בארגון גדול המשופע באנשי מקצוע, קיימים מספר בעלי תפקידים מגוונים ומשלימים זה את זה: טכנאי, מנהל סיסטם, מנהל תקשורת חיצונית (WAN), מנהל רשתות (LAN), תומך טכני. במקרה כזה, “מנהל הרשת” פועל רבות מאחורי הקלעים לתפקוד המערכת, בשיתוף בעלי תפקידים אלו.
  2. בארגון קטן, משולבים כל המקצועות של עולם התשתיות (ראה המבוא) או חלקם בתפקיד אחד, אשר בישראל נהוג לכנותו “מנהל רשתות”. בחו”ל, נהוג יותר המונח”System Administrator” למי שעוסק יותר במערכות ההפעלה, ו- “Network Administrator” למי שעוסק יותר בצד התקשורת.
  3. פעילויות מנהל רשת מחשוב מגוונות מאוד, ובעלות נפח משתנה על-פי גודל הארגון, ועל-פי כמות אנשי המקצוע המקבילים לו בתפקיד זה ובתפקידים דומים (טכנאים, אנשי סיסטם, אבטחת מידע ועוד).
  4. הפעילויות כוללות היבטים של מערכת ההפעלה, של רכיבי תקשורת ותוכנות תקשורת (ובכללם גישה לאינטרנט ודואר), טיפול באבטחת מידע, ואינטראקציה קבועה עם תחומים משיקים יעודיים: עם אנשי פיתוח, אנשי אבטחת מידע, אנשי תקשורת, משתמשים, ועם לקוחות וספקים שמחוברים למערכת.
  5. בין המשימות של מנהל רשת מחשוב: הקצאת כתובות רשת לאמצעים השונים, הגדרות מיטביות לפרוטוקולי התקשורת לשחרור עומסים ושליטה בקצבי העברה, פתיחה וסגירת חשבונות משתמשים, מעבר על לוגים של תקלות בשרתים (דיסק מלא, העברת מידע מאמצעי אחסון למשנהו, טיפול בתוכנה שהורדה או הועלתה באופן לא תקין, טעויות ותקלות בסיסמאות, גיבויים, שחזורי מידע, תקלות כבילה שהתנתקה, או התקני רשת שהשתבשו, בדיקת רישומי אירועים (לוגים) של אמצעי האבטחה, בדיקת עדכוני תוכנה ואבטחת מידע, שדרוגי מהדורות תוכנה לכל כלי התכנה שבשימוש, יישום “חוקים חדשים” ב- Firewall, ועוד.
  6. מנהל רשתות מחשוב בכיר בארגון בינוני או קטן, נאלץ להתמודד גם עם משימות המאפיינות בארגון גדול יותר את תפקידו של “טכנאי אבטחת מידע”. המדובר בסט של משימות הנוגעות להתקנה, להגדרה, לתפעול ולתחזוקה של כלי אבטחת מידע: Firewall, IDS, IPS, PKI, VPN, Anti-Spam, Anti-Spy, Anti-Virus, אמצעים ביומטריים ועוד.
  7. מנהל רשתות בכיר מאוד בארגון בינוני, עשוי למצוא עצמו מתמודד עם משימות אבטחת מידע בכירות יותר, המאפיינות בארגון גדול יותר את תפקידו של “מהנדסא/ארכיטקט אבטחת מידע”. כאן, מדובר במשימות תכנון והקמה של מערך אבטחת מידע, מעקב, ניטור ואיתור אירועי תקיפה והתגוננות מפניהם.
  8. הורד וקרא היטב את המדריך המלא לניהול רשתות

 

 לפרק הבא - לחצו כאן