כפתור הקפץ למעלה

ה(1). מערך הסייבר הלאומי

מערך הסייבר הלאומי

הגוף המקצועי שאחראי על הגנת הסייבר במדינה, הוא מערך הסייבר הלאומי, והוא משמש כמעין "מיניסטריון": משרד ממשלתי. 

 

מערך הסייבר הלאומי הוא יחידת סמך במשרד ראש הממשלה. האמונה על קידום ויישום מדיניות לאומית בתחומי הסייבר. במסגרת תפקידיו אחראי מערך הסייבר הלאומי על הגנת מרחב הסייבר האזרחי, על קידום היכולות הלאומיות בתחום ועל שיפור אופני ההתמודדות עם האתגרים הנוכחיים והעתידיים בעולמות הסייבר. כמו כן אחראי על קידום מובילותה של ישראל כמרכז לפיתוח ידע וטכנולוגיות סייבר.

 

בין השאר, החליט המערך לפקח על "לימודי הסייבר בישראל, באמצעות החוק. כיצד? באמצעות רגולציה ("אסדרה" בעברית).

 

 

 

"אסדרת מקצועות הסייבר בישראל" קובעת שהמקצועות יהיו תחת פיקוח המדינה, כשם שנעשה לגבי מקצועות מסוימים אחרים במשק (רופא, עורך-דין, רואה חשבון, ואפילו חשמלאי, כדוגמאות). נקבעה רשימת מקצועות הגנת סייבר, כולל תוכן לימודי לכל מקצוע, שיטה ודרגות להתקדמות מקצועית (שלבים).

 

תפקידיו של המערך:

 

1. הגנה: הובלת מאמצי ההגנה של ישראל על מרחב הסייבר הלאומי, על הנכסים הקריטיים של המדינה, וזאת,   באמצעות הפעלה של טכנינולוגיות וטכניקות לגילוי, לזיהוי ולסיכול תקיפות סייבר, ברמת המדינה.

 

2. חוסן המשק: קידום יכולתם של הציבור ושל המשק להיערך להתקפות סייבר ולהתגונן מפניהם באמצעות   טכנולוגיות מתקדמות, הכוונה, פיתוח כוח אדם והגברת המודעות בקרב הציבור.

 

3. מובילות וחדשנות: לבסס ולחזק את בניין הכוח המדעי-טכנולוגי בתחום הסייבר באמצעות הרחבת ההון   האנושי האיכותי בתחום ופיתוחו, עידוד מחקר אקדמי מתקדם, קידום מו"פ טכנולוגי חדשני ותעשייה חזקה   ומובילה, במסגרת סביבה מפרה המשלבת בין כלל הגורמים והמגזרים במדינה.

 

4. עוצמה בין-לאומית: לקדם את מדינת ישראל למובילות עולמית בתחום הסייבר במטרה לחזק את הגנתה, את   חוסנה הכלכלי ואת מעמדה הבין-לאומי, באמצעות שיתופי פעולה בין-לאומיים, סיוע למדינות והובלת תהליכים   גלובליים.

 

5. אסטרטגיה ומדיניות: לקדם אסטרטגיה ומדיניות בתחום הסייבר בזירות הלאומית והבין-לאומית, וכן להוות מוקד ידע, סמכות מקצועית מרכזית בתחום וגוף מייעץ לראש הממשלה ולממשלה כולה.

 

   לצד זאת, המערך מנחה את הגנת הסייבר של גופי תשתיות המדינה הקריטיות ושל משרדי הממשלה, וכן את הרגולטורים המגזריים בהיבטי הגנת הסייבר של מגזרים חיוניים במשק. כמו כן, המערך פועל לקידום העלאת העמידות באופן וולונטרי בכלל הארגונים במשק, על ידי צמצום פערי ידע והנגשת כלים נדרשים. כל אלה, מתוך אמונה כנה כי זכותו של כל אדם בישראל להשתמש בטכנולוגיה ללא חשש.

 

   המערך גם פועל לקידום מחקר ופיתוח בתחום הסייבר באמצעות הגופים המקצועיים, קידום תכניות להעצמה של ההון האנושי בתחום הסייבר, עידוד תעשיית הסייבר בישראל, קידום שיתופי פעולה מול גורמים מקבילים בחו"ל בנושא הסייבר, בניית תוכניות לאומיות לחינוך ולשימוש נבון במרחב הסייבר.

 

 

בין פעילויותיו הראשונות של מערך הסייבר הלאומי, ניתן למנות:

 

• הקמת מרכז ה- CERT הלאומי (ראה להלן).

• הקמת מרכזי סייבר מגזריים לאומיים (פיננסים, אנרגיה, בריאות וכו').

• הפקת תורה מגובשת להגנת סייבר עבור הארגונים בישראל.

• הגברת המודעות לסכנות סייבר ופרסום דרכי התגוננות לציבור.

• אסדרת מקצועות הסייבר בישראל, תכני המקצועות, אופיים, דרישות מקצועיות והסמכה מקצועית.

• חיזוק המעמד הבינלאומי של הסייבר הישראלי וסיוע למדינות ידידותיות.