כפתור הקפץ למעלה

ה(4). רשות המאגר הביומטרי

רשות המאגר הביומטרי

רשות המאגר הביומטרי הלאומי הוקמה כיחידה עצמאית במשרד הפנים במסגרת ההיערכות להנפקת התיעוד הלאומי החדש – תיעוד ביומטרי חכם הכולל תעודות זהות ודרכונים.הרשות הוקמה ב- 2011, על-מנת לנהל את המאגר הביומטרי ועל-מנת לקיים סדרי אבטחה והגנת הפרטיות באופן נאות.

 

מטרת הרשות אשר מתפעלת ומאבטחת את המאגר הביומטרי, היא להגן על זהות אזרחי מדינת ישראל ולהבטיח כי לכל אדם יהא תיעוד אחד בלבד בזהות אחת בלבד – זהותו האמיתית.

 

התיעוד הביומטרי מסייע למדינה להגן על זהות אזרחיה ולשמור על פרטיותם. התיעוד הביומטרי נועד להקשות על זיוף התיעוד. תיעוד מזויף מהווה סכנה של ממש לביטחונם האישי של תושבי ישראל שכן הוא מאפשר ביצוע מעשי הונאה בזהות מזויפת, ביצוע מעשי עבריינות בזהות מזויפת, ביצוע עבירות ביטחון ואפילו פגיעה בדמוקרטיה באמצעות התחזות בתהליך הבחירות. תופעות אלו קיימות בקנה מידה נרחב בארץ ואף בעולם.

 

המעבר לתיעוד ביומטרי חכם מונע באופן מעשי זיוף של מסמכי זיהוי, אך לא די בכך. כדי להשלים מהלך זה יש צורך לפתור בעיה נוספת – בעיית זיופי הזהות. האמצעי הטכנולוגי היעיל ביותר אשר מאפשר התמודדות עם תופעה זו של התחזות מול פקיד (הנקראת בשם "הרכשה כפולה"), ואשר מיושם במסגרת פרויקטים רחבי היקף במדינות מתקדמות רבות בעולם (שוויץ, ארה"ב, פינלנד, פורטוגל, בריטניה, מקסיקו, הודו, אשרות כניסה לאיחוד האירופי ועוד), הנו מאגר מרכזי של נתונים ביומטריים, שמונע מאדם את היכולת לבקש ולקבל תעודות בזהויות שונות תוך התחזות לאחר.