כפתור הקפץ למעלה

4.5 מערכות מידע

הגנת סייבר נשענת על מערכות מידע. מערכת מידע (IS – Information System) היא מערכת ארגונית שנועדה לאסוף, לעבד, לאחסן ולחלוק או להפיץ מידע. מערכות מידע מורכבות מארבעה מרכיבים: (1) משימה, (2) אנשים, (3) מבנה (או תפקידים) ו-(4) טכנולוגיה. ניתן להגדיר מערכות מידע כשילוב של רכיבים לאיסוף, אחסון ועיבוד של נתונים שהנתונים מהם משמשים לספק מידע, לתרום לידע וכן מוצרים דיגיטליים המקלים על קבלת החלטות. מערכת מידע ממוחשבת היא מערכת המורכבת מאנשים ומחשבים המעבדת או מפרשת מידע. 

ששת המרכיבים שיחדיו מהווים 'מערכת מידע' הם:

  1. חומרה: המונח חומרה מתייחס למכונות וציוד. במערכת מידע מודרנית, קטגוריה זו כוללת את המחשב עצמו ואת כל הציוד התומך בו. ציוד התמיכה כולל התקני קלט ופלט, התקני אחסון והתקני תקשורת. במערכות מידע טרום-מחשביות, החומרה עשויה לכלול ספרי חשבונות ודיו.
  2. תוכנה: המונח תוכנה מתייחס לתוכניות מחשב ולמדריכים (אם יש) התומכים בהן. תוכניות מחשב הן הוראות הניתנות לקריאה במכונה המכוונות את המעגלים בתוך חלקי החומרה של המערכת לפעול בדרכים המפיקות מידע שימושי מנתונים. תוכניות מאוחסנות בדרך-כלל באמצעי קלט/פלט כלשהו, לעתים קרובות בדיסק או בקלטת. ה"תוכנה" למערכות מידע טרום-מחשביות כללה כיצד הוכנה החומרה לשימוש (למשל, כותרות עמודות בספר החשבונות) והוראות שימוש בהן (ספר ההדרכה לקטלוג כרטיסים).
  3. נתונים: נתונים הם עובדות המשמשות את המערכות להפקת מידע שימושי. במערכות מידע מודרניות, נתונים מאוחסנים בדרך-כלל בצורה קריא מכונה על גבי דיסק או קלטת עד שהמחשב זקוק להם. במערכות מידע טרום-מחשביות, הנתונים מאוחסנים בדרך-כלל בצורה הניתנת לקריאה על ידי אדם (השילוב של נתונים והשימוש באמצעות אדם, הופך את ה'נתונים' ל'מידע').
  4. נהלים: נהלים הם המדיניות השולטת בהפעלת מערכת מידע. "הליכים הם עבור אנשים מה שתוכנה היא לחומרה" היא אנלוגיה נפוצה המשמשת להמחשת תפקידם של נהלים במערכת.
  5. אנשים: כל מערכת צריכה אנשים כדי שהיא תהיה שימושית. לעתים קרובות האלמנט המתעלם ממנו ביותר של המערכת הוא האנשים, כנראה המרכיב המשפיע ביותר על הצלחתן או הכישלון של מערכות מידע. זה כולל "לא רק את המשתמשים, אלא את אלה שמפעילים ומשרתים את המחשבים, אלה ששומרים על הנתונים, ומי שתומכים ברשת המחשבים".
  6. אינטרנט: רשת עולמית של מחשבים המחוברים זה לזה באמצעות רשתות תקשורת. מרחב האינטרנט מאפשר למשתמשים להתחבר זה לזה, לשתף מידע, ולקבל גישה למגוון רחב של   שירותים ותוכנות.

עבור למאמר הבא