כפתור הקפץ למעלה

4.8 סוגי תכנה

מהי תוכנה? אפליקציה? קוד? אפשר להסביר את המושגים האלה בצורה פשוטה:

  • תוכנה: תוכנה היא מעין "הוראות" שאומרות למחשב מה לעשות. זה כמו מתכון בישול למחשב, שמגיד לו איך לבצע משימות שונות. לדוגמה, יש תוכנות שמנהלות את המחשב עצמו (כמו מערכת ההפעלה Windows) ויש תוכנות שמבצעות משימות מסוימות, כמו עיבוד מילים או ניהול תמונות.
  • אפליקציה: אפליקציה היא סוג של תוכנה שנועדה לעזור למשתמשים לבצע משימות ספציפיות. למשל, אפליקציית פייסבוק בטלפון נייד מאפשרת לגלוש ברשת החברתית, ואפליקציית מחשבון מאפשרת לבצע חישובים.
  • קוד: קוד הוא השפה שבה נכתבות התוכנות והאפליקציות. זה כמו כתיבת מתכון בשפה מיוחדת שהמחשב יכול להבין ולבצע. מתכנתים כותבים קוד כדי ליצור תוכנות ואפליקציות שמבצעות משימות שונות.

בקיצור, תוכנה היא ההוראות הכוללות, אפליקציה היא תוכנה למשימה ספציפית, וקוד הוא השפה שבה כתובות ההוראות האלה.

תוכנה היא מערכת ההוראות המאפשרת למחשב לבצע משימות ספציפיות. חלק זה יציג בפני הקוראים את סוגי התוכנות השונים, לרבות תוכנות מערכת ותוכנות יישום. נסביר את ההבדלים בין תוכנת מערכת, הכוללת את מערכת ההפעלה ותכניות השירות, לבין תוכנת יישומים, המקיפה מגוון רחב של תוכנות מוכוונות משתמש. נחקור כיצד תוכנה מפותחת ומופצת ואת תפקידם של רישיונות תוכנה בניהול השימוש בה. בנוסף, ניגע בחשיבותם של עדכוני תוכנה ותיקונים לשמירה על האבטחה והפחתת פגיעויות.

תוכנה מתייחסת לאוסף של תוכניות, נתונים והוראות השולטות בפעולה של מערכת מחשב. הוא פועל כמתווך בין החומרה למשתמשים, ומאפשר לחומרה לבצע משימות ספציפיות לפי הנחיות המשתמש או תוכנה אחרת.

ניתן לסווג את התוכנה לשני סוגים עיקריים:

תוכנת מערכת: תוכנת המערכת אחראית לניהול ובקרה של חומרת המחשב ומתן שירותים חיוניים לתפקוד תקין של מערכת המחשב. הוא משמש כגשר בין יישומים לחומרה, מקל על ביצוע משימות ומבטיח שימוש יעיל במשאבים.

תוכנת יישום: תוכנת יישום, לעומת זאת, כוללת תוכניות המבצעות משימות ספציפיות או מספקות שירותים למשתמשים. תוכנות אלו נועדו לענות על צורכי משתמשים שונים, מעיבוד תמלילים ועיצוב גרפי ועד למשחקים ותקשורת.

סוגי תוכנות מערכת

  • מערכות הפעלה: כפי שהוזכר במאמרים הקודמים, מערכת ההפעלה (OS) היא סוג ליבה של תוכנת מערכת. הוא מנהל את משאבי המחשב, מספק ממשק משתמש ומאפשר תקשורת בין חומרה לתוכנה.
  • מנהלי התקנים: מנהלי התקנים הם רכיבי תוכנה המאפשרים למערכת ההפעלה לתקשר עם התקני חומרה, כגון מדפסות, כרטיסים גרפיים ומתאמי רשת. הם פועלים כמתווכים, ומתרגמים פקודות ממערכת ההפעלה להוראות שהחומרה יכולה להבין.
  • קושחה: קושחה היא תוכנה המוטמעת בהתקני חומרה, ומספקת שליטה ופונקציונליות ברמה נמוכה. הוא נמצא במכשירים כמו נתבים, מדפסות ושבבי BIOS (מערכת קלט/פלט בסיסית).
  • כלי עזר: כלי עזר למערכת הם כלי תוכנה המסייעים בניהול וייעול מערכות מחשב. דוגמאות כוללות מאחה דיסקים, תוכנות אנטי-וירוס, צגי מערכת וכלי גיבוי.

סוגי תוכנות יישומים

  • תוכנת פרודוקטיביות: תוכנת פרודוקטיביות מסייעת למשתמשים ביצירה, עריכה וניהול של סוגים שונים של מסמכים. כמה תוכנות פרודוקטיביות נפוצות כוללות מעבדי תמלילים (למשל, Microsoft Word, Google Docs), גיליונות אלקטרוניים (למשל, Microsoft Excel, Google Sheets) ותוכנות מצגות (למשל, Microsoft PowerPoint, Google Slides).

  • תוכנת עיצוב גרפי: תוכנת עיצוב גרפי מאפשרת למשתמשים ליצור תוכן חזותי, כגון תמונות, איורים ואמנות דיגיטלית. יישומי עיצוב גרפי בולטים כוללים את Adobe Photoshop, Illustrator ו- CorelDRAW.

  • תוכנת תקשורת: תוכנת תקשורת מקלה על אינטראקציה בין משתמשים, מאפשרת שיחות קוליות ווידאו, הודעות מיידיות ודואר אלקטרוני. תוכנות תקשורת פופולריות כוללות סקייפ, WhatsApp ו-Microsoft Outlook.

  • תוכנת מולטימדיה: תוכנת מולטימדיה מאפשרת למשתמשים ליצור, לערוך ולהפעיל סוגים שונים של מדיה, לרבות אודיו, וידאו ותמונות. דוגמאות כוללות נגני מדיה (למשל, VLC, Windows Media Player) ותוכנות עריכת וידאו (למשל, Adobe Premiere Pro, iMovie).

  • תוכנת משחקים: תוכנת משחקים מקיפה מגוון רחב של משחקים, החל מאפליקציות פשוטות לנייד ועד משחקי מחשב וקונסולות מורכבים. תעשיית המשחקים מציעה מבחר מגוון של ז'אנרים וחוויות לגיימרים בכל הגילאים.

  • דפדפני אינטרנט: דפדפני אינטרנט הם תוכנות יישומים המאפשרות למשתמשים לגשת ולקיים אינטראקציה עם אתרי אינטרנט באינטרנט. דפדפני אינטרנט פופולריים כוללים את Google Chrome, Mozilla Firefox ו- Microsoft Edge.

  • תוכנת חינוך: תוכנת חינוך נועדה לסייע בתהליך הלמידה, לספק שיעורים אינטראקטיביים, חידונים ומשחקים חינוכיים. תוכנה חינוכית מכסה מגוון רחב של נושאים ונמצאת בשימוש נפוץ בבתי ספר ובפלטפורמות למידה מתוקשבת.

מודלים להפצת תוכנה

ניתן להפיץ תוכנה למשתמשים באמצעות דגמים שונים, כל אחד עם היתרונות והמאפיינים הייחודיים לו. דגמי ההפצה הנפוצים ביותר כוללים:

  • תוכנה מסחרית: תוכנה מסחרית מפותחת על ידי חברות או ארגונים ונמכרת למשתמשים. משתמשים בדרך-כלל משלמים תשלום חד פעמי או נרשמים לשימוש בתוכנה. תוכנה מסחרית מגיעה לרוב עם תמיכת לקוחות, עדכונים שוטפים ותכונות נוספות.

  • תוכנה חופשית: תוכנה חינמית מתייחסת לתוכנה הניתנת למשתמשים ללא תשלום. עם זאת, המפתח עשוי לשמור על הגבלות מסוימות על השימוש בו, כגון איסור על שינוי או הפצה מחדש.

  • תוכנת שיתוף: תוכנת שיתוף היא תוכנה שמשתמשים יכולים לנסות לפני הרכישה. זה בדרך-כלל מתפקד במלואו במהלך תקופת הניסיון, ולאחר מכן מומלץ למשתמשים לרכוש רישיון להמשך שימוש.

  • תוכנת קוד פתוח: תוכנת קוד פתוח מפותחת בשיתוף פעולה על ידי קהילה של מפתחים שהופכים את קוד המקור לזמין באופן חופשי לציבור. משתמשים יכולים לשנות, להפיץ ולשפר את התוכנה, בתנאי שהם עומדים בתנאי רישיון הקוד הפתוח.

  • תוכנה כשירות (SaaS): SaaS הוא מודל הפצה מבוסס ענן שבו התוכנה מתארחת בשרתים מרוחקים והגישה אליה היא דרך האינטרנט. משתמשים נרשמים לשירות וניגשים לתוכנה דרך דפדפני אינטרנט.

התקנה ועדכון תוכנה 

התקנה ועדכון נכון של תוכנה היא קריטית להבטחת האבטחה והפונקציונליות של מערכת מחשב. החשיבות של התקנה ועדכון תוכנה:

  • גישה לתכונות חדשות: מפתחי תוכנה פועלים ללא הרף לשיפור המוצרים שלהם על ידי הוספת תכונות ויכולות חדשות. על ידי התקנת עדכונים, משתמשים מקבלים גישה לשיפורים אלה, ומאפשרים להם להפיק את המרב מהפונקציונליות של התוכנה.

  • ביצועים משופרים: עדכונים כוללים לרוב אופטימיזציה של ביצועים ותיקוני באגים, וכתוצאה מכך לפעולה חלקה ויעילה יותר. עדכונים שוטפים עוזרים לשמור על יציבות התוכנה והתגובה, ותורמים לחוויית משתמש חלקה.

  • אבטחה משופרת: פרצות אבטחה בתוכנה מתגלות ללא הרף, ומפתחים משחררים מייד עדכונים לתיקון פרצות אלו. על ידי שמירת התוכנה מעודכנת, משתמשים מפחיתים את הסיכון ליפול קורבן לפרצות אבטחה ומתקפות סייבר.

  • תאימות ויכולת פעולה הדדית: ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, התוכנה צריכה להסתגל לסביבות חומרה ותוכנה חדשות. עדכונים שוטפים מבטיחים תאימות עם המכשירים, מערכות ההפעלה והפורמטים העדכניים ביותר של קבצים, ומאפשרים אינטגרציה חלקה ותפעול חלק.

שיטות התקנת תוכנה

  • חבילות התקנה: יישומי תוכנה רבים מגיעים עם חבילות התקנה המייעלות את תהליך ההתקנה. חבילות אלה כוללות בדרך-כלל את כל הקבצים והתלות הדרושים כדי שהתוכנה תפעל כהלכה. משתמשים יכולים להוריד את תוכנית ההתקנה, להפעיל את ההגדרה ולפעול לפי ההוראות שעל המסך כדי להשלים את ההתקנה.

  • חנויות אפליקציות: חנויות אפליקציות, כגון Apple App Store ו-Google Play Store, מציעות פלטפורמות מרכזיות שבהן משתמשים יכולים לגלות, להוריד ולהתקין אפליקציות. חנויות אלו מבטיחות שמשתמשים יקבלו עדכונים אוטומטית, מה שמפשט את תהליך תחזוקת התוכנה.

  • מנהלי חבילות (לינוקס): הפצות לינוקס משתמשות לעתים קרובות במנהלי חבילות כדי לטפל בהתקנת תוכנה ובעדכונים. משתמשים יכולים להשתמש בכלי שורת פקודה או ממשקים גרפיים כדי להתקין חבילות תוכנה ממאגר ההפצה.

  • מתקינים מבוססי אינטרנט: מתקינים מבוססי אינטרנט הם יישומים קלים אשר מורידים ומתקינים תוכנות ישירות מהאינטרנט. מתקינים אלה משמשים בדרך-כלל עבור דפדפני אינטרנט ויישומים אחרים מבוססי אינטרנט.

שיטות עבודה מומלצות להתקנת תוכנה ועדכונים

בדוק באופן קבוע אם יש עדכונים: עשה לך הרגל לבדוק אם יש עדכוני תוכנה באופן קבוע. יישומים רבים מציעים עדכונים אוטומטיים, אך עדיין חיוני לוודא שמתקינים עדכונים.

  • תעדוף עדכוני אבטחה: עדכוני אבטחה צריכים לקבל עדיפות על פני סוגים אחרים של עדכונים. לעתים קרובות הם מטפלים בפרצות קריטיות שהאקרים יכולים לנצל. ודא כי עדכוני אבטחה מותקנים ברגע שהם הופכים זמינים.

  • גיבוי נתונים: לפני התקנת עדכונים גדולים או תוכנה חדשה, גבה את הנתונים כדי למנוע אובדן נתונים במקרה של בעיות בלתי צפויות במהלך תהליך ההתקנה.

  • השתמש במקורות רשמיים: הורד תוכנות ועדכונים רק ממקורות רשמיים או מחנויות אפליקציות מכובדות כדי למזער את הסיכון של תוכנות זדוניות או תוכנות שנפגעו.

  • קרא את הערות הגרסה: בעת עדכון תוכנה, הקדיש את הזמן כדי לקרוא את הערות הגרסה שסופקו על ידי מפתחים. הערות מהדורה מפרטות לעתים קרובות את השינויים והשיפורים בעדכון, ומעניקות למשתמשים תובנות חשובות למה לצפות.

  • הפעל מחדש לפי הצורך: עדכונים מסוימים עשויים לדרוש הפעלה מחדש של המערכת כדי להשלים את תהליך ההתקנה במלואו. עקוב אחר ההנחיות והפעל מחדש את המערכת בעת הצורך.

  • הסר התקנה של תוכנות לא רצויות: סקור באופן קבוע את התוכנות המותקנות והסר את כל האפליקציות שאינך משתמש בהן יותר. הסרת התקנה של תוכנות מיותרות יכולה לפנות מקום בדיסק ולשפר את ביצועי המערכת.

עבור למאמר הבא